امکان صدور گواهی ادواری استاندارد برای آسانسورهای استان تهران از فروردین ۱۳۹۸ توسط این شرکت فراهم گردید، طبق قانون جدید امکان صدور گواهی استاندارد برای شهر‌ها و استان‌های غیر تهران وجود ندارد

شرکت پیروز پرواز قادر است در کمترین زمان ممکن ظرف ۱۰ روز گواهی استاندارد ادواری آسانسور را اخذ نماید. لازم به ذکر است اخذ گواهی ادواری آسانسور با نازلترین قیمت و کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی کمتر از ۱۰ روز به همراه بیمه یکساله اعطا می‌گردد

رکورد اخذ گواهی در کمترین زمان نیز در دست این شرکت و در ۵ روز می‌باشد.

توجه: اعتبار گواهی استاندارد آسانسور یکسال از تاریخ صدور است و باید قبل از منقضی شدن آن، به شهرداری منطقه ارائه شود. همواره این مساله برای سازندگان ساختمان یا مالکانی که می‌خواهند پایان کار ساختمانشان را بگیرند وجود دارد که به این موضوع توجه نمی‌کنند و از نظر زمانبندی ( مانند نقل و انتقال سند در دفترخانه) دچار مساله می‌شوند. 

 

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور در پیروز پرواز

مرحله اول: پس از اخذ مدارک ثبت نامی از کارفرما مانند پروانه ساختمان، آسانسور شما در سامانه اداره استاندارد توسط شرکت مهندسی پیروز پرواز ثبت می‌گردد و پس از مشخص شدن شرکت بازرس و تشکیل پرونده فیزیکی و واریز هدینه‌ها در نوبت بازدید قرار می‌گیرد.

مرحله دوم: همزمان در این فاصله مدارک فنی و محاسباتی آسانسور توسط شرکت پیروز پرواز، تأمین و پرونده فیزیکی در شرکت بازرسی استاندارد تشکیل می‌شود.

مرحله سوم: بازرس اداره استاندارد برای بازدید از آسانسور مراجعه می‌نماید و آن را مورد بازرسی قرار می‌دهد. موارد عدم تطابق با استاندارد را به کارشناس فنی شرکت اعلام می‌نماید.

مرحله چهارم:‌ در این مرحله تمام موارد عدم تطابق توسط شرکت رفع می‌شود و برگه تطابق توسط بازرس استاندارد امضا می‌شود.

مرحله پنجم: در مرحله پایانی اقدامات اداری مانند تائید آدرس و پلاک ثبتی و… انجام می‌شود و بیمه نامه یکساله آسانسور همزمان با گواهی صادر می‌شود.

برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور تنها کافی است با شماره ۲۲۲۰۶۰۶۶  – ۰۲۱ تماس بگیرید و بقیه مراحل را به ما بسپارید.

در صورتی که مایل به بازسازی آسانسور خود هستید حتما به صفحه بازسازی آسانسور سر بزنید و مزایای تیم پیروز پرواز در این خصوص را مطالعه فرمایید. و یا جهت بدست آوردن لوکس‌ترین کابین‌های آسانسور به صفحه کابین آسانسور مراجعه فرمایید

 

گواهی استاندارد آسانسور چیست؟

کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱۳۸۲/۱/۱ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار دارند. این موضوع به کلیه شهرداری‌های ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است.

 

انواع گواهی استاندارد

  1. گواهی بازرسی آسانسور برای آسانسورهای در حال ساخت
  2. گواهی بازرسی ادواری آسانسور برای آسانسورهای در حال بهره ­برداری

 اعتبار هر دو نوع گواهی استاندارد یکسال از تاریخ صدور می‌باشد.

لازم بذکر است استاندارد ملی ایران مطابق با تغییرات و پیشرفت‌های صنعت ساختمان و صنعت آسانسور و لزوم بزوز رسانی استاندارد ویرایش می‌خورد. بنابراین گواهی استاندارد هر آسانسور بر اساس تاریخ صدور پروانه ساخت آن مشمول ویرایش استاندارد معتبر در همان تاریخ می‌باشد.

 

سوالات متداول در خصوص استاندارد آسانسور

همواره این سوال وجود دارد که آیا پس از گرفتن پایان کار ساختمان، یعنی زمانی که یک مرحله گواهی استاندارد برای آسانسور اخذ شده است ( گواهی پایان کار یا گواهی استاندارد آسانسور اولیه) باز هم نیاز به اخذ گواهی ادواری برای آسانسور وجود دارد یا خیر؟ همانطور که ذکر شده و می‌دانید، اعتبار گواهی‌های آسانسور (چه اولیه چه ادواری) یک سال است. از نظر قانون هر آسانسور می‌بایست همواره استاندارد باشد و مدرک اثبات آن اعتبار گواهی استاندارد آن است ولی به دلیل عدم وجود زیر ساخت از جمله وجود این تعداد بازرسی آسانسور که هر ساله حداقل یکبار تمام آسانسورهای کشور را مورد بازدید قرار دهند این قانون نصفه نیمه انجام میشود. این قانون نیز مثل خیلی از قوانین دیگر مثل آتش زیر خاکستر است و زمانی قابلیت سوزاندن آن مشخص می‌شود که آسانسور حادثه داده باشد و پای محکمه و قضاوت و قاضی به موضوع باز شود. آنگاه این مدارک هستند که می‌توانند از حادثه دیدگان و کسانی که از نظر قانون مسبب حادثه شناخته می‌شوند دفاع کنند. البته در ساختمان‌هایی که طرف قرارداد خدمات نگهداری و سرویس آسانسور یک شخصیت حقیقی باشد در این مورد مقصر و مسئول کامل جبران خسارت هیأت مدیره و مدیر آن ساختمان معرفی می‌شوند.

در سازه‌های دولتی بدلیل وجود واحدهای نظارتی معمولا هر ساله گواهی استاندارد آسانسور تمدید می‌شود یعنی پس از درخواست از شرکت بازرسی (به کمک شرکت‌های دارای پروانه طراحی و ساخت آسانسور) مورد بازبینی و رفع ایرادات انجام، و گواهی جدید با اعتبار یک ساله صادر می‌شود.

اما در ساختمان‌های خصوصی بدلیل عدم احساس نیاز و عدم ورود اجبار از طرف قانونگذار مورد غفلت قرار می‌گیرند و اتفاقا بیشترین مسائل نیز برای ساختمان‌های خصوصی اتفاق می‌افتد ولی اکثرا و معمولا سرپوش گذاشته می‌شوند و رسانه‌ای نمی‌شوند. در نتیجه آمار حوادث آنها مخفی می‌ماند.

سوال پر تکرار دوم این است آیا استاندارد ادواری آسانسورها مانند استاندارد اولیه سختگیرانه هست یا خیر؟

مدت 15 سال تجربه این شرکت در خصوص اخذ گواهی استاندارد آسانسور برای انواع آسانسورها و در دست داشتن رکورد سرعت اخذ گواهی در کوتاه‌ترین زمان و معقول‌ترین قیمت برای کارفرماها طی 5 سال متوالی تاکنون نشان داده است که شرکت های بازرسی متفاوت، حتی بازرسی های متفاوت در تشخیص ایرادات  هر آسانسور جهت‌گیری‌های مختلفی دارند. اما در کلیت محور بازرسی، ایمنی آسانسور است و کیفیت عملکرد کیفی آسانسور موضوع کمرنگ تری است. اما در حوزه ایمنی آسانسور، سلامت و عملکرد ترمز ایمنی، سلامت ظاهری سیم بکسل‌ها، عملکرد قفل و کنتاکت‌ها در درب های آسانسور و .. ، مسائل و فضاهایی که باید از جان و سلامت تکنیسین‌های سرویس‌کار محافظت کنند. سلامت مدارهای الکتریکی و…

تجهیزات محافظتی از سرنشینان آسانسور اصلی ترین و مهترین موضوعیت را در استاندارد ادواری آسانسورها دارند. البته هر آسانسور بنابر طراحی و نصب خودش ممکن است تفاوت‌هایی با آسانسورهای دیگر بطور جزئی داشته باشد.

 مثلا ساختمانی که درب لولایی آسانسور در آن مصرف شده است نسبت به ساختمانی که درب اتوماتیک در آن استفاده شده است در جزئیات، مقداری باهم تفاوت دارند

بطور کل برای ساکنین ساختمان‌هایی که در مناطق گران‌تر هستند (مانند شمال تهران) حساسیت بیشتری به  موضوع استاندارد آسانسور وجود دارد و نسبت به سایر مناطق به نسبت هوشمندانه تر عمل کرده و می‌کنند.

مقصر حوادث آسانسور کیست؟

در بازرسی ایمنی عملکرد آسانسور حدود ۲۶۵ پارامتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شرکت پیروز پرواز در راستای مسئولیت حرفه‌ای خود تاکید فراوان بر ایمن‌سازی و کیفی سازی  آسانسورهای کشور را دارد و بازرسی پیشگیرانه و آزمون عملگر‌های ایمنی آسانسورها را  به صورت کاملا تخصصی انجام می دهد.

هر ساختمانی برای پایان کار خود نیازمند به اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور است. این تأییدیه تنها برای یک سال اعتبار دارد. در سال‌های بعد نیاز است که گواهی ادواری استاندارد آسانسور اخذ شود. مسئولیت هرگونه حادثه احتمالی در آسانسورهای فاقد تأییدیه ایمنی بعهده  هیات مدیره یا مدیر ساختمان خواهد بود. البته شرکت‌های آسانسورباید در اطلاع رسانی به آنها بروز، منظم و کوشا باشند.

بیمه، مسئولیت مدنی آسانسور شامل غرامت فوت و نقص عضو سرنشینان آسانسور را در صورتی که تأییدیه استاندارد اخذ شده باشد جبران می‌نماید.

 

مبنای بازرسی آسانسور جهت دریافت گواهی استاندارد آسانسور چیست؟ و متولی آن کیست؟

کلیات موضوع در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و ضمائم آن و نیز در جزوه منتشره از موسسه استاندارد ملی- نصب آسانسور- شماره ۱-۶۳۰۳، منتشره از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درج گردیده است. نظر به این که متولی استانداردسازی آسانسور، در قانون، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین گردیده، لذا این موسسه نیز وظایف خود را به شرکت­های تعیین صلاحیت شده در سطح کشور، واگذار نموده است. شرکت‌های مذکور پس از طی بازرسی‌ها و مراحل قانونی تشکیل پرونده، در صورت مطابقت با استانداردهای موجود، تاییدیه لازم را صادر می نمایند. از جمله وظایف شرکت‌های مذکور، تعیین صلاحیت فروشندگان و نصابان آسانسور از نظر فنی بوده و فروشندگان و نصابان اقدامات لازم را انجام دهند که از آن جمله، ارائه مدارک خواسته شده در واحد بازرسی این گونه شرکت‌ها و ارائه پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن می‌باشد.

پس ثبت­ نام آسانسور جهت دریافت گواهی بازرسی آسانسور توسط شرکت­های آسانسوری که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور( شرکت‌های مجاز) هستند صورت می­گیرد.

نکته خیلی مهم: توجه داشته باشید در زمان ثبت نام آسانسور در سامانه استاندارد حتما تصویر آخرین تغییراتی که در پروانه ساختمان توسط شهرداری اعمال شده است را در اختیار شرکت آسانسور قرار دهید.

به گفته بیات، مدير كل استاندارد استان تهران در صورت عدم‌ انجام سرويس و نگهداري مستمر و بازرسي ادواري سالانه و دريافت گواهينامه ايمني، مسووليت مستقيم حوادث و سوانح احتمالي بر عهده مالكين و مديران ساختمان‌هاي داراي آسانسور است.

جهت اخذ گواهی ادواری آسانسور با ما تماس بگیرید.

 

نمونه‌ای از سرعت اخذ گواهی استاندارد آسانسور

اولین تصویر مربوط به تاریخ ثبت اطلاعات پروژه در سامانه استاندارد و درخواست بازرسی می‌باشد که در تاریخ ۹۷/۱۲/۲۲ انجام شده است.

استاندارد آسانسور

تصویر دوم زیر مربوط به تأییدیه استاندارد (گواهینامه بازرسی) است که در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ به کارفرما تحویل شده است.

نکته حائز اهمیت  اینکه با توجه به تعطیلات نوروزی و ایام محدود کاری، گواهینامه استاندارد آسانسور ظرف ۵ الی ۶ روز کاری صادر شده است که حتی از وعده ۲۰ روزه ما گواهینامه سریعتر به کارفرما ارائه شده است، و تصویر زیر، تصویر گواهینامه دریافتی است که تاریخ صدور آن ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ می‌باشد

استاندارد آسانسور

3.4 5 رای ها
Article Rating
43
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x